20 kesäkuuta, 2013

CHUPA CHUPA


VAROITUS, TÄMÄ POSTAUS SISÄLTÄÄ MAINONTAA

Viime aikoina on blogien liepeillä supistu. Jopa kansallinen uutiskynnys on ylittynyt.

Aiemmasta minulle täysin tuntematon kirjainyhdistelmä, ASML, on päättänyt yhdessä mm. muutamien isojen lehtitalojen kanssa pistää Suomen bloggaajat ruotuun. Tavoitteena on luoda säännöstö, miten mainonta, sponssidiilit ja erilaiset kaupalliset yhteistyökuviot ovat tunnistetavissa blogeissa. ASML, eli Asiakkuusmarkkinointiliitto, on mielestäni liikkeellä hyvällä asialla, mutta tähän kohtaan tulee se kuuluisa mutta:

Ensimmäinen luonnos, joka nyt on julkaistu kommentointia varten, on hankala. Luonnoksessa mennään hyvin pitkälle ja annetaan todella yksityiskohtaisia sääntöjä siihen, miten esim. linkki yrityksen sivuille merkataan, minkälaisin sanavalinnoin ilmaisesta tuotteesta kerrotaan ja missä kohtaa postausta.

Peräänkuuluttaisin tässä kohtaa hieman medialukutaitoa tai edes jo ala-asteelta tuttua luetunymmärtämistä. Tarvitaanko todella erillinen, muusta tekstistä täysin erotettu lauseke, jossa todetaan, että "Kuvan tomaattimurska saatu viestintätoimistolta X"?
Tai jos järjestää blogissa kilpailun, johon palkinnon on saanut yhteistyökumppaniltaan, täytyykö todella tuplavarmistaa viestin perillemeno laittamalla postauksen alkuun, heti otsikon perään merkintä "Kilpailun yhteistyökumppani: Y" ja vielä tekstin jälkeen "Kilpailun palkinto saatu firma Y:ltä"?
Näin toivoisi ASML.

Sen sijaan, että kerron ehkä vasta kolmannessa lauseessa, omin sanoin, että kilpailun palkinnon tarjoaa Y. Yhtälailla sisäistäkseen sen mahdollisen mainonnallisen viestin, joutuu lukija lukemaan koko postauksen, myös sen lauseen, jossa kerron tahon Z lähettäneen/tarjonneen jotain, eikö?

Tällä hetkellä on voimassa käytäntö, jossa bloggaaja itse käytännössä päättää miten ilmaisee mahdollisesta kaupallisuudesta postauksen yhteydessä vai ilmaiseeko asiasta lainkaan.

Mielestäni sen sijaan, miten ja missä kohtaa kaupallisuudesta kuuluu ilmaista, voisi enemmän keskittyä siihen, että kaupallisuudesta ylipäätänsä varmasti ilmaistaan.

(ASML:n ohjeistus käsittelee myös sitä, miten mainoslinkkejä ja bannereita tulisi käsitellä, miten  pidempiluonteisesta kaupallisesta yhteistyökuviosta tulisi informoida sekä miten näitä kaikkia sääntöjä tulisi soveltaa bloggaajan käyttämissä muissa medioissa. Koska Jauhot suussa -facebooksivustoa ei edelleenkään ole eikä mikään muutamasta tarjotusta pidempiluonteisesta kaupallisesta yhteistyökuviosta ole tuntunut niin omalta jutulta, jätän niiden kohtien kommentoinnin muille. Lue koko ASML:n säännöstön luonnos täällä.)


Ai niin:
Bloggari sai Chupa Chupsin makeiset lahjaksi viestintätoimisto Why Not PR:ltä.

Ai ai niin:
Ne oli ihan hyviä, parempia kuin haribot.

Ai ai ai niin:
Bloggari rakastaa karkkituotenäytteitä.


FIN-ENG:
Finnish authorities are creating a certain code to guide Finnish bloggers how to communicate about their commercial collaborations. Which is kind of a good thing. Just does it have to be so Finnish: so goddamn detailed.


1 kommentti:

  1. Tästä olen kanssasi samaa mieltä. Ei tulisi mieleenkään olla kertomatta, jos olen tuotteen saanut, mutta en usko, että ASML:n tarvitsee ohjeistaa sitä pilkun tarkkuudella.

    VastaaPoista